Wat is dat toch: Knowledge Management?

Global Services Wat is dat toch: Knowledge Management?

Efficiënt inzetten op kennisbeheer is hot, maar hoe doe je dat? Een tool hebben bedrijven meestal wel, maar dat is niet voldoende. Dan komt onze aanpak rond Knowledge Management (KM) goed van pas. We helpen eerst bij het bepalen van de strategie en het vastleggen van processen en rollen voor kennisbeheer. Idealiter reeds vóór men een tool in huis haalt. We werken systeemonafhankelijk. Zo brengen we het ideale Knowledge Database model voor een bedrijf in kaart. In combinatie met Performance Support (PS) kunnen eindgebruikers dan rekenen op ondersteuning in the moment of the need. Ons voorstel voor KM / PS projectvoering:

  • Kennis- en leerstrategie ontwikkelen
  • Ruim draagvlak creëren op lange termijn = bedrijfskeuze
  • Multidisciplinair: HR / IT / Management / Expert / Eindgebruiker / Support
  • Toepassingsgebied bepalen
  • Implementatieplan opstellen
    • Noden modelleren: competentie- & opleidingsplanner > trainingscataloog + rol / competentie mapping
    • Platform kiezen
    • Kennis ontwikkelen, bergen en structureren
  • Proof Of Concept

Concreet is KM…

  • Een databank van leerobjecten (knowledge ‘nuggets’)
  • Soorten: presentatie – simulatie – bijlage – ‘how-to’ – faq – gids – …
  • Al dan niet verrijkt als e-learning
  • Gebundeld in verschillende collecties (één nugget met verschillende voorkomens)
  • Gepubliceerd via een portaal
    • ‘Zichtbare’ inhoud in functie van individu en / of type gebruiker en / of vestiging … (LDAP)
    • Vrij of gestuurd perspectief in functie van rol en taal
    • Met zoekfunctie op kernwoord(en)
    • Al dan niet geïntegreerd in een ‘Learning Management System’ (LMS)

Meer weten? Contacteer ons voor een vrijblijvende kennismaking


Back to all newsitems