Learning: van push naar pull

Global Services Learning: van push naar pull

Van push naar pull. Zo kunnen we de evolutie van leren in organisaties het best omschrijven. Waar vroeger L&D en HR aanboden om opleiding te volgen (push), nemen werknemers steeds meer zelf initiatief tot leren (pull). Laten we ze ‘learning workers’ noemen of ‘learnatics’, professionals die continu leren, ontleren en zich razendsnel aan nieuwe situaties kunnen aanpassen. Uiteraard zitten de technologische ontwikkelingen daar voor iets tussen, alsook de tendens naar informeler leren, opleiding via social media, video en audio… als kennis op deze manier efficiënt gedeeld kan worden, waarom niet?

Speed it up

En het moet ook allemaal snel gaan. Mensen moeten vlug kunnen leren en ontleren. Het is niet de bedoeling om zoveel mogelijk kennis te verzamelen en te archiveren in een LMS, wel om te weten hoe je zo snel mogelijk aan informatie geraakt op het moment dat je die nodig hebt. Dat kan via een knowledge management systeem, performance support op de werkvloer, alsook een persoonlijk leernetwerk.

En de rol van L&D hierbij?

Daar zien we mogelijkheden in de rol van facilitator om content op organisatieniveau beschikbaar te stellen, de rol van community manager om kennisuitwisseling te stimuleren, de rol van personal learning coach om mensen bij te staan… rollen waarin GS Training & Knowledge Management zich reeds geruime tijd heeft gespecialiseerd. Getest en goed bevonden door onze klanten.

Ook weten hoe we dit bij andere bedrijven aanpakken? Contacteer ons.

 

Bron: http://vov.be/nieuws/thefutureoflearning/


Back to all newsitems