Hoe open-minded ben jij als trainer?

Global Services Hoe open-minded ben jij als trainer?

Ken je het gevoel? Je komt een lokaal binnen en al de eerste minuten voel je de aanwezigen goed aan. Je doet dit op basis van houding, gelaatsuitdrukking, kledij, algemeen voorkomen, … maar soms steken vooroordelen de kop op. Als coach bepaalt deze vooringenomenheid vaak de rest van je trainingsprogramma. En dat wil je uiteraard niet. Hoe hou je hiermee rekening?

 

Culturele verschillen

Een trainer geeft in het algemeen de voorkeur aan deelnemers die actief meewerken en vragen stellen. Het zijn deze personen die met je aandacht gaan lopen en met wie je oogcontact maakt. Cursisten die er een beetje ongeïnteresseerd bij zitten, die geen vragen stellen en die je niet in de ogen kijken, durf je wel eens te mijden. Nochtans kan de intensiteit van medewerking cultureel bepaald zijn. Zo zijn de meeste Aziatische leerlingen opgevoed in een sfeer waarbij vragen stellen ‘not done’ en zelfs respectloos is. Zij zijn vooral getraind om intensief notities te nemen.

Als coach moet je stilstaan bij deze kleine verschillen. Hoewel je je hier meestal niet van bewust bent, kan de deelnemer er aanstoot aan nemen. Iemands naam foutief of niet uitspreken, een kwakkelend antwoord geven of iemand niet persoonlijk uitnodigen voor lunch kan als oneerbiedig geïnterpreteerd worden. Vaak gebeurt dit al onbewust via de toon van je stem, je lichaamstaal of het feit dat je iemand niet rechtstreeks aankijkt bij een vraag.

 

Keuze van kandidaten

Naast culturele verschillen kan ook de selectie van kandidaten het verloop van je training bepalen. Zeker als het over specifieke opleidingen gaat zoals voor leidinggevenden en high potentials. Vaak selecteren managers hun teamleden op basis van gelijke karaktereigenschappen en interesses. Vooroordelen dus. Op deze manier wordt echter een groot aantal kandidaten die mogelijks best gekwalificeerd zijn voor een specifieke training uitgesloten. Het is aangewezen eerst deze managers te trainen en te begeleiden om hun keuze objectief te maken. Een andere mogelijkheid is om een ontwikkelingsplan uit te werken via een peter of mentor. Zo krijgen collega’s die je niet meteen zou verwachten ook dezelfde kansen in het ganse ontwikkelingstraject.

 

Open-minded

Niet alleen trainers en managers zijn soms vooringenomen. Ook de cursisten zelf vormen meteen een beeld van hun coach en van elkaar. Al deze vooroordelen sluipen onbewust in je opleiding. Je kan dit vermijden door de verschillende taken op een gelijke manier te verdelen en te zorgen dat alle ideeën aan de oppervlakte komen zonder vroegtijdig te worden afgebroken. Betrek verder alle cursisten op een gelijke en actieve manier en groet ’s morgens iedereen op dezelfde vriendelijke manier.

Bedrijven die open-minded zijn, zorgen voor meer engagement, hebben een kleiner personeelsverloop en zijn vaak meer rendabel. En die mindset start al bij het ontwikkelingstraject. Neem gerust contact met ons op voor meer info of om je ervaringen te delen.

 

Bron: https://www.td.org/Publications/Newsletters/Links/2016/08/How-Inclusive-Is-Your-Training-Program

 


Back to all newsitems