Focus op leren leren

Global Services Focus op leren leren

Leren stopt niet bij het verlaten van de schoolpoort. Voor vele functies in het bedrijfsleven blijft verder leren een must. Stilstaan is achteruitgaan. Maar vele mensen hebben naast een drukke job ook een gezinsleven en een sociaal leven waardoor permanent bijscholen niet evident is. Opleidingen moeten dus efficiënt zijn en niet enkel focussen op leren maar ook op leren leren. Hoe kunnen we daarbij helpen?

Ontwikkel eerst mensen, dan inhoud

Opleidingen en trainingen leggen vaak de nadruk op inhoud. Zo wordt wel eens vergeten dat je in eerste instantie met mensen te maken hebt. Waarom volgt hij of zij die bepaalde cursus? Wat zijn de beweegredenen? Elke persoon heeft een eigen verhaal. En een eigen job die belangrijk is en van essentieel belang voor het welzijn van die persoon. Indien opleidingen bijdragen tot het welzijn van de gebruiker zal de persoon gelukkiger worden op zijn of haar werk. En dus ook gelukkiger in het leven.

Ook de wetenschap kan ons helpen. Verschillende studies hebben reeds aangetoond dat de hoeveelheid informatie die op ons af komt nooit groter is geweest dan vandaag. Zowel in ons dagdagelijkse leven als tijdens het uitvoeren van onze job. En verwacht wordt dat die stijgende lijn zich nog even doorzet. Evenredig stijgt ook de kennis die we hierdoor vergaren. Boodschap is dus de belangrijke van de secundaire zaken te onderscheiden en daarvoor is het handig te weten hoe ons brein werkt.

Geheugen

Vanuit de wetenschap onderscheiden we drie soorten geheugens. Het kortetermijngeheugen heeft een zeer beperkte capaciteit en is verantwoordelijk voor de opslag van tijdelijke informatie. Het werkgeheugen heeft ook slechts een zeer beperkte capaciteit en zorgt voor de verwerking van alle informatie. Vaak in combinatie met het KT-geheugen, hoewel het twee verschillende systemen zijn. Tijdens trainingen is het juiste gebruik van het werkgeheugen essentieel. Het lange termijn geheugen is in principe een ongelimiteerd archief. Het is dus zaak om de inhoud van opleidingen te laten stockeren in het lange termijn geheugen.

De werking van onze hersenen is complex maar onthoud dat inhoud altijd via het werkgeheugen moet passeren. Dit gaat echter traag en er kan maar een beperkte hoeveelheid info tegelijkertijd passeren. Deze info moet op zijn beurt ingepast worden in de verschillende schema’s van het LT-geheugen. Deze schema’s zorgen op hun beurt dat de info in de juiste banen wordt geleid om langdurig opgeslagen te worden. Hoe beter deze schema’s zijn opgebouwd, hoe beter de geleverde info onthouden wordt. Herhaling van de aangeleerde materie is een belangrijke stap in dit proces. Bovendien is deze structuur in je hersenen persoonsgebonden. Dit maakt dat bij elke cursist dit proces anders verloopt. Als je daar als trainer oog voor hebt zal de efficiëntie van de opleiding gevoelig stijgen. En dus ook het welzijn van de cursist.

GS Training & Knowledge Management heeft 20 jaar ervaring in het efficiënt organiseren van opleidingen. Neem vrijblijvend contact op voor meer info.

Bron: https://elearningindustry.com/help-people-learn-humans-process-information

 


Back to all newsitems